Kanuni i Lekë Dukagjinit është një nga thesaret më të çmuara të kulturës shqiptare. I hartuar në kohën e Skënderbeut, ai rrëfen rregullat e atëhershme të jetesës dhe ligjet që përdoreshin për rregullimin e shoqërisë shqiptare. Ç’thotë Lekë Dukagjini për një nga momentet më të rëndësishme të jetës, siç është martesa? Cili ishte roli i gruas dhe i burrit, të përcaktuar me kanun? Këto dhe pyetje të tjera jepen në këtë material, duke na dhuruar legjislacionin e administrimit të shoqërisë së atëhershme. Ka shumë diskutime ndër studiues dhe njerëz të thjeshtë, nëse Lekë Dukagjini e shihte gruan të nënshtruar. Lekë Dukagjini thotë: Gruaja duhet me i rrogue pa zhibla burrit, me i ndejtë nën sundim, m’u përgjigj detyrve të kunorës. Thënie që nuk tregojnë gjë tjetër veç pozitën e nënshtruar të gruas në shoqërinë e atëhershme. Ja ç’shkruhet:
M A R T E S A
Percaktimi e mëndyrët e Martesës.
M’u martue më kanun do’me thanë m’u ba shpi, me i a shtue shpis nji rob ma teper, sa per
krah të punve, sa per të shtuem të fmive.
Mëndyrat e Martesës.
-
a) Martesa me kunorë, e pelqyeme kah Feja e kanuja e Lekës
-
b) Gruja e mbajtne mbi kunorë, kundra Fejet e kanujet të Lekës;
-
c) Gruja e vajza e grabitme, e jasht-zakonshme kah Feja e kanuja;
-
d) Martesa me provë kundra Fejet e kanuiet.
Tagri i djalit.
‘’Djali ka tager me mendue per martes të vet, po s’pat prind’’.
Djali sa të ket prind s’ka tager :
-
a) me mendue per martesë të vet;
-
b) me shenjue shkuesin
-
c) m’u perzie në fejesë të vet;
-
d) as në shej, as në petka, as në këpucë, e as në të prem fejet.
Tagri vajzës.
Vajza, edhe në mos pasët prindt, ajo s’ka tager me mendue per Martes të vet, tagri asht në
dorë të vllazenve a të kusherijve.
Vajza s‘ka tager:
-
a) me zgjedhë fatin e vet; do të shkojë per ate, per të cilin t’a fejojn;
-
b) m’u perzie në shkuesi as në fejesë;
-
c) as në këpucë as në petka.
Detyrët e burrit e të grues.
Detyrët e burrit ndaj gruen.
Burri a’në detyrë:
-
a) me u perkujdesë per veshë e mathë e per gjithshka të lyprt per me mbajtë jeten;
-
b) me ruejtë nderen e grues e mos me e lanë me u ankue per kurrnji nevojë.
Detyrët e grues ndaj burrin.
Grueja a’në detyrë:
-
a) me i a ruejtë nderen burrit;
-
b) me i rrogue pa zhibla;
-
c) me i ndejë nen sundim;
-
d) m’u pergjegjë detyrve të kunorës;
-
e) me rritë e me mkambë fmin me nderë;
-
f) me i ndejë gadi me të veshmen e të mathmen (kah e qepmja);
-
g) mos me iu perzie në fejes të të bijve e të të bijave.
Tagri i burrit të vejë.
Burri i vejë, po s’pat prind, ka tager me folë vetë per martesë të vet, (porse burri i Malevet të
Shqypnisë s’e ban ket punë, edhe në dijtë se do t’jesë pa u martue; dokja asht me qitë nji tjeter
qi të flasë per te perkah martesa).
Tagri i grues së vejë.
‘’Grueja e vejë flet vetë. – Grueja e vejë i kthen krushqit m’udhë’’.
Grueja e vejë ka tager:
-
a) me folë vetë kah martesa;
-
b) me zgjidhë per fat ate, qi t’i pelqejë per sy;
-
c) me da me gisht shkuesin, qi t’ia biej shejin.
Të ndaluemt e martesës në Kanun.
Në fejesë varzash do të shikjohet:
-
a) Të mos jetë gjak e gjini;
-
b) Të mos jetë të njij fisit;
-
c) Të mos të jetë mesë fisit të djalit, qi do me e nxanë;
-
d) Të mos të jetë grueja e lshume;
-
e) Të mos të ketë kumari:
Duhet të jeni i kyçur në mënyrë që të mund të lini një koment Kyçu